Wednesday 4 December 2013

Hi Fidelity Top 5s Vol 6: Downtown

Εισαγωγικό σημείωμα:
O μονόχειρας λαντζέρης δεν είχε έμπνευση διότι δεν κατεβαίνει στο κέντρο της πόλης πια! Eίναι εσώκλειστος κ γκρινιάζει για τις κουραδόλιστες της χρονιάς, αναρωτιέται που πάει αυτός ο κόσμος κ σκέφτεται πολύ σοβαρά να γίνει σεφ ιρλανδικής κουζίνας!

I walk alone για το υποφαινόμενο θεματικό λοιπόν...

SickWorm's Top 5

φώτο: Silvio Augusto Rusmigo
Η κάποτε άδεια πρωτεύουσα μας, ειδικά εντός τειχών, άλλαξε την φάτσα της τους τελευταίους μήνες. Εγώ, σαν κάποιον που έχει περάσει την εφηβεία του - μέχρι τώρα, συχνάζοντας σε όλους εκείνους τους λιγοστούς τόπους που διάλεξαν να μείνουν στο περιθώριο μακριά απ' τις “Μακαρίου και τις Γρίβα Διγενή” το αντικρίζω όλο αυτό με προβληματισμό. Οι επιλογές μου, είναι περισσότερο “πως νιώθω” για την παλαιά Λευκωσία και όχι επιλογές που μιλάνε αποκλειστικά για downtowns. Έτσι κι αλλιώς άλλο το downtown της Αθήνας, άλλο του Λονδίνου και άλλο της Λευκωσίας. Πριν συνεχίσουμε στις επιλογές μου. Επειδή διάλεξα τα κομμάτια μου βάσει αυτών που ήθελα να πω, τα περισσότερα με σήκωσαν απ' την γραφειακή μου καρέκλα για να τα απολαύσω όπως τους αξίζουν. Γιαυτό το λόγο, τώρα που γράφω, διάλεξα να ακούσω κάτι που θα με “προσγειώσει”, και δε θα μπορούσε να ήταν κάτι άλλο απ' τα νυχτερινά του Frederic Chopin. Αν λοιπόν διακρίνετε κάποιου είδους “ρομαντισμό”, συγχωρέστε με. Δεν είμαι εγώ, ο Φρειδερίκος φταίει!


Track 1:
Tom Waits/Downtown/Heartattack And Vine/1980/Asylum



Ο πάλαι πότε περιθωριακός Thomas Alan Waits έγραψε τον ύμνο για τα “κάτω” των πόλεων. Οι μουσικές του Waits, ήταν πάντα επηρεασμένες απ' τους μικρούς, τους περιθωριακούς, τους beat ποιητές και γενικά οτιδήποτε θέλουμε να ονομάζουμε cult. Ξεκινά με ένα organ a la Ray Manzarek που πραγματικά εξιτάρει και πεθαμένους. Τελευταία του κυκλοφορία από Asylum και δείχνει να έχει σχεδόν φτάσει στον ήχο που θα ακούσουμε αργότερα στο Rain Dogs και στο Frank's Wild Years που θα τον κάνουν γνωστό ανά το παγκόσμιο ως ο Kurt Weill της Αμερικής!




Track 2:
The Specials/Ghost Town/CDS Ghost Town/1981/2 Tone

Κάποτε, ήμασταν εγώ κι η παρέα μου, οι χίπηδες, οι punks κι όποιος έβαζε τον εαυτό του μες τους “περιθωριακούς”. Μετά, σιγά σιγά, μια οικονομική κρίση διέλυσε το κράτος λόγω των λαθών των γονιών μας που δεν μπόρεσαν να διατηρήσουν τα “σωστότερα” των δικών τους γονέών. Περίπου τότε και λίγο πιο πριν, η Μακαρίου άρχισε να καταρρέει. Όσοι δεν έκαναν το οικονομικό τους κουμάντο έκλεισαν και όσοι απλά βρέθηκαν στην μέση όλου αυτού, καταράστηκαν την ώρα και την στιγμή που άνοιξαν μαγαζί. Τελικά έκλεισαν κι οι τελευταίοι. Μετά, ξαφνικά, η σχεδόν “νεκρή” παράλληλος της Λήδρας γέμισε με γιαουρτάδικα και καφές τα οποία διαγωνίζονταν το ένα με το γειτονικό του, με μειώσεις τιμών, διαλύοντας έτσι εντελώς την αγορά. Οι παλαιότεροι απ' εμάς που ήμασταν σε μαγαζιά πριν το “Great Bubble Of Onasagorou Coffee Shops” του 2012-13, αναγκαστήκαμε να υποστούμε το πλήγμα χαμηλώνοντας τιμές και κόστα. Για να επιζήσουμε! Όχι λόγω κρίσης, απλά γιατί εκείνοι διέλυσαν το παζάρι. Αν με ρωτάτε εμένα, προτιμώ να παρομοιάζω την παλιά Λευκωσία με το Ghost Town των Specials. Όπως την έμαθα δηλαδή.

Track 3:
LCD Soundsystem/Yr City's A Sucker/LCD Soundsystem/2005/ DFA Records

Η μπάντα της γενιάς μας δεν είναι οι Arctic Monkeys. Η μπάντα της γενιάς μας δεν είναι οι Kings Of Leon ούτε οι Franz Ferdinand και σίγουρα δεν είναι οι Nirvana. Παιδιά, δεν είμαστε των 90s! Ας σοβαρευτούμε λιγάκι λέω εγώ και ας αντικρίσουμε τα πράματα με το όνομα τους. Συνεχίζοντας όμως με το γνωστό μοτίβο “Η μπάντα της γενιάς μας” ... Όπως δείχνουν τα πράματα, δεν θα είναι ούτε οι Arcade Fire. Απ' την άλλη όμως, η μπάντα της γενιάς μας είναι οι LCD Soundsystem! Για όλα αυτά φυσικά φταίνε άλλοι, οι Radiohead συγκεκριμένα, που δέσανε το ηλεκτρονικό με τη rock. Τελόσπαντων, οι LCD Soundsystem, και γενικά ο ιδρυτής τους James Murphy αντιπροσωπεύουν τον ήχο μας. Και αν κάποιος έχει αντίρρηση σ' αυτό ας μου τα πει από κοντά στο επόμενο Φάρμα Projekt και Afro Banana Republic, που όλοι μας χορεύαμε με τα διάφορα dance tunes. Όχι ροκ επαναλαμβάνω, dance. Δεν είμαστε άλλωστε ροκ γενιά, είμαστε η γενιά του Internet, της τηλεόρασης, του Facebook και του YouTube. Και αυτό είναι το μόνο που μας ενώνει, περιθωριακούς και μη. Η μουσική είναι το μόνο που μας ενώνει και αυτό είναι το μόνο ευχάριστο.

Track 4:
Radiohead/I Might Be Wrong/Amnesiac/2001/Parlophone

Αυτοί που “έκαναν την ζημία” όπως έλεγα και πριν. Μέσα απ' τον Amnesiac ή το Kid B όπως το ονομάζουν οι βετεράνοι οπαδοί τον “ραδιοκέφαλων”. Με τον post Ok-Computer εξπεριμενταλισμό του, χρόνια πριν καταστρέψουν εντελώς την σύνδεση με ροκ νοοτροπία και κουλτούρα, με την κυκλοφορία του King Of Limbs. Το τραγούδι το άκουγα πάντα όταν έφευγα απ' το δισκάδικο που εργαζόμουν και ήθελα να ακούσω καλή μουσική. Όπως το είπε και o χαρακτήρας του Jack Black στο High Fidelity: “That's the fun thing about workin' in a record store - you get to play crappy pap you don't even wanna listen to.” Το συναίσθημα που μου προκαλούσε το τραγούδι ήταν ότι όλοι περπατούσαν γρήγορα για να πάνε στις busy ζωές τους ενώ εγώ απλά βάδιζα μεταξύ τους. Η κατάρα του περιθωρίου! Χρόνια μετά απ' αυτό το γεγονός, μες το σπίτι μου, που θέλω να ονομάζω την παλιά πόλη, νιώθω άγνωστος μεταξύ αγνώστων. Φυσικά απ' την άλλη “I might be wrong.”

Track 5:
MGMT /Time To Pretend/Oracular Spectacular/2008/Columbia


Time to Pretend ε; Παλαιότερα, οι καινούργιοι “κάτοικοι” της παλαιάς μας πρωτεύουσας, μας κρίνανε για τις μουσικές μας επιλογές και τους χώρους που συχνάζουμε. Και τώρα απλά θέλουν να φωνάζουν την δικιά μας Λευκωσία ως το σπίτι τους! Είναι όντως λιγάκι περίεργο αυτό, δεν νομίζετε;! Η αλήθεια είναι ότι το 'χω ξαναδεί αυτό το hype. Το alternative να γίνεται ένα με το mainstream. Όπως το άλλο με τους hipsters! Τα έλεγε και ο Kerouac με το “hipsterism” και το “bourgeois “decadence” μες το Vanity Of Duluoz. Γιατί οι hipsters στο κάτω κάτω της γραφής δεν ήταν “αμόρφωτοι” με hairstyles, trendy ρούχα και συνδρομή στο Pitchfork Media. Οι hipsters ήταν διανοούμενοι, με πιστεύω και κλίση προς την bebop jazz. Μην προσβάλλετε τα ιερά αυτά τέρατα της λογοτεχνίας και μουσικής σκηνής των 40s με την ρετρομανία σας! Trend φυσικά είναι και τα δύο και θα περάσουν, όπως περάσαν και οι άλλες ρετρό-θύμησες του τύπου Εmo κοκ. Πολύ κουλτουριάρης και σνομπ γίνομαι όμως γι αυτό ακούστε εσείς το κομματάκι των MGMT ενώ “εγώ πάω, να καπνίσω την πίπα μου και να διαβάσω Baudelaire.”